Efecto Dunning-Kruger




Rincón de la psicología


O efecto Dunning-Kruger pode resumirse nunha frase: canto menos sabemos, máis cremos saber. É un rumbo cognitivo segundo o cal, as persoas con menos habilidades, capacidades e coñecementos tenden a sobrestimar esas mesmas habilidades, capacidades e coñecementos. Como resultado, estas persoas adoitan converterse en ultracrepidianos; xente que opina sobre todo o que escoita sen ter idea, pero pensando que sabe moito máis que os demais.

O problema é que as vítimas do efecto Dunning-Kruger non se limitan a dar unha opinión nin a suxerir senón que tentan impor as súas ideas, coma se fosen verdades absolutas, facendo pasar aos demais por incompetentes. Obviamente, lidar con eles non é fácil porque adoitan ter un pensamento moi ríxido.

O delincuente que tentou volverse invisible con zume de limón

A mediados de 1990 produciuse na cidade de Pittsburgh un feito que poderiamos catalogar, cando menos, de sorprendente. Un home de 44 anos atracou dous bancos en pleno día, sen ningún tipo de máscara para cubrir o seu rostro e protexer a súa identidade. Obviamente, aquela aventura delituosa tivo unha vida moi curta xa que ao home detivérono rapidamente.

Cando o apresaron, McArthur Wheeler, que así se chamaba, confesou que se aplicou zume de limón na cara xa que este faríalle aparecer invisible ante as cámaras. “Pero se me púxen zume de limón!”, foi a súa resposta cando o arrestaron.

Máis tarde coñeceuse que a idea do zume foi unha suxestión de dous amigos de Wheeler. Wheeler puxo a proba a idea aplicándose zume na súa cara e sacándose unha fotografía, na cal non apareceu o seu rostro. É probable que se debese a un mal encadre, pero aquela “proba” foi definitiva para Wheeler.

A historia chegou a oídos do profesor de Psicoloxía social da Universidade de Cornell, David Dunning, quen non podía dar crédito ao que sucedera. Aquilo levoulle a preguntarse: É posible que a miña propia incompetencia impídame ver esa incompetencia?

Nin curto nin preguiceiro, púxose ao choio, xunto ao seu colega Justin Kruger. O que acharon na serie de experimentos deixáronos aínda máis sorprendidos.

O estudo que deu orixe ao efecto Dunning-Kruger 

Nunha serie de catro experimentos, os psicólogos analizaron fundamentalmente a competencia das persoas no ámbito da gramática, o razoamento lóxico e o humor.

Aos participantes pedíronlles que estimasen o seu grao de competencia en cada un deses campos. A continuación  realizaron unha serie de test que avaliaban a súa competencia real.

Entón os investigadores notaron que canto maior era a incompetencia da persoa, menos consciente era dela. Paradoxalmente, as persoas máis competentes e capaces adoitaban infravalorar a súa competencia e coñecemento. Así xurdiu o efecto Dunning-Kruger.

Estes psicólogos concluíron ademais que as persoas incompetentes en certa área do coñecemento:

- Son incapaces de detectar e recoñecer a súa incompetencia.

- Non adoitan recoñecer a competencia do resto das persoas.

A boa noticia é que este efecto se dilúe a medida que a persoa incrementa o seu nivel de competencia xa que tamén é máis consciente das súas limitacións.

Por que canto menos sabemos, máis creemos saber?

O problema desta percepción irreal débese a que para facer algo ben, debemos ter polo menos un mínimo de habilidades e competencias que nos permitan estimar con certo grao de exactitude como será noso desempeño na tarefa. 

Por exemplo, unha persoa pode pensar que canta estupendamente porque non ten nin idea de música e todas as habilidades necesarias para controlar adecuadamente o ton e timbre da voz e levar o ritmo. Iso fará que diga que “canta como os anxos”, cando en realidade ten unha voz espantosa. 

O mesmo ocorre coa ortografía, si non coñecemos as regras ortográficas, non poderemos saber onde nos equivocamos e, polo tanto, non seremos conscientes das nosas limitacións. 

De feito, o efecto Dunning-Kruger pódese aplicar a todas as áreas da vida. Un estudo realizado na Universidade de Wellington desvelou que o 80% dos condutores cualifícanse por encima da media, o cal, obviamente, é estatisticamente imposible.

Este rumbo cognitivo tamén se aprecia no ámbito da Psicoloxía. Tal é o caso das persoas que afirman que “o meu mellor psicólogo son eu mesmo”, simplemente porque descoñecen por completo como lles pode axudar este profesional e a complexidade que encerran as técnicas psicolóxicas.

En práctica, creemos que sabemos todo o que é necesario saber. E iso convértenos en persoas sesgadas que se pechan ao coñecemento e emiten opinións coma se fosen verdades absolutas.

Como minimizar o efecto Dunning-Kruger, polo noso propio ben?

Todos cometemos erros por falta de cálculo, coñecementos e previsión. A historia está repleta de erros épicos, como o da emblemática Torre de Pisa, que comezou a inclinarse mesmo antes de que terminase a construción, e fai relativamente pouco o goberno francés gastou miles de millóns nunha flota de trens novos, para despois descubrir que eran demasiado anchos para unhas 1.300 plataformas de estación. 

No noso día a día tamén podemos cometer erros por falta de experiencia e por sobreestimar nosas capacidades. Os erros non son negativos e non debemos fuxir deles  senón que podemos convertelos en ferramentas de aprendizaxe, pero tampouco é necesario tropezar continuamente coa mesma pedra xa que chega un punto en que resulta frustrante. 

De feito, debemos manternos atentos a este rumbo cognitivo porque a incompetencia e a falta de autocrítica non só fará que cheguemos a conclusións equivocadas senón que tamén nos impulsará a tomar malas decisións que terminen danándonos.

Isto significa que, nalgúns casos, a responsabilidade polos “fracasos ou erros” que experimentamos ao longo da vida non recae nos demais nin é culpa da mala sorte senón que depende da nosa deficiente autoevaluación.

Para minimizar o efecto Dunning-Kruger e non converternos nesa persoa que opina sobre todo sen ter idea de nada, o máis importante é aplicar estas sinxelas regras:

- Se consciente polo menos da existencia deste rumbo cognitivo.

- Deixa sempre un espazo para a dúbida, para formas diferentes de pensar e facer as cousas.

- Opina sempre desde o respecto aos demais, por moi seguro que esteas da túa opinión, non tentes impola. 

Debemos lembrar que ninguén é experto en todas as materias de coñecemento e ámbitos da vida, todos temos carencias e ignoramos moitas cousas. Por tanto, o mellor é enfrontar a vida desde a humildade e coa actitude do aprendiz.

Como lidar coas persoas que non recoñecen a súa incompetencia ou descoñecemento?

As persoas que opinan tallantemente sobre todo sen ter idea e que subestiman aos demais, adoitan xerar un grande malestar. A nosa primeira reacción será irritarnos ou enfadarnos. É perfectamente comprensible, pero non servirá de nada. No seu lugar debemos aprender a manter a calma. Lembra que só pode afectarche aquilo ao que lle dás poder, o que consideras significativo. E sen dúbida, a opinión dunha persoa que non é experta na materia e nin sequera sabe do que fala, non debería ser significativa.

Se non desexas que a conversación vaia máis aló, simplemente dille: “Escoitei a túa opinión. Grazas”, e resolve o asunto. Se realmente che interesa que esa persoa saia do seu estado de descoñecemento e sexa máis consciente das súas limitacións, o único que podes facer é axudarlle a desenvolver as súas habilidades nesa área.

Evita frases como “non sabes do que falas” ou “non tes nin idea” porque desta forma só lograrás que esa persoa senta atacada e se peche ás túas propostas. No seu lugar, expón unha nova perspectiva. Podes dicir: “xa che escoitei, agora imaxina que as cousas non fosen exactamente así”. O obxectivo é lograr que esa persoa se abra a opinións e formas de facer diferentes.

Tamén podes recalcar a idea de que todos somos inexpertos ou mesmo profundos desconocedores nalgúns campos, non é algo negativo senón unha incrible oportunidade para seguir aprendendo e crecer como persoas.
Seguinte
« Prev Post
Anterior
Next Post »